Viikko brändärinä Cloettalla

Sanna Teräväinen, Tuoteryhmäpäällikkö

Viime kesänä Cloettan markkinoinnissa aloittanut Tuplan, Royalin ja Pollyn tuotepäällikkö Sanna Teräväinen kertoo yhdestä työviikostaan suklaan markkinointitiimissä.

 Maanantai
Klo 7 hyppään pirteänä aamujunaan Kupittaan asemalla. Vietän koko päivän Helsingissä. mediatoimistossamme jossa meillä on työpalaveri. Tällä kertaa käymme läpi tämän kevään huikeaa Tupla Energy Company –kampanjan tuloksia. Kampanja todella ylitti odotuksemme positiivisesti ja tästä on hyvä jatkaa työstämään loppuvuoden suunnitelmia. Jos et vielä tiedä mistä on kyse käy katsomassa Tuplan Youtube-kanavalta Tupla Energy Company-kampanjan videot, jotka Tupla on toteuttanut yhteistyössä tämän hetken viiden suosituimman youtube-videobloggaajan kanssa.

 Iltapäivällä matkaan takaisin Turkuun ja ehdin junassa hyvin purkamaan päivän aikana kasaantuneita sähköposteja.

Tiistai
Tiistaiaamut meillä alkavat yleensä suklaatiimin viikkopalaverilla, jossa käymme yhdessä koko tiimin kanssa läpi ajankohtaisia asioita liittyen esimerkiksi meneillään oleviin tuotekehitysprojekteihin. Aamupäivän palaverin jälkeen alan työstämään briiffiä mainostoimistollemme koskien uutta tuotelanseerausta; tarvitsemme siihen pakkausdesignin. Briiffien tekoon tarvitsee aina varata riittävästi aikaa ja nähdä vaivaa jotta lopputulos on toivotunlainen. Soitan vielä mainostoimistolle ja käymme briiffin yhdessä läpi. Seuraavaksi agendallani on erääseen lanseeraukseen liittyvien myymälämateriaalien suunnittelu. Käyn sparrailemassa myymälämarkkinoinnin ja myynnin kanssa, mikä heidän näkemys on asiasta. Onneksi asiantuntevat kollegat ovat aina valmiita auttamaan ja pystyn tekemään päätöksen ottaen huomioon monet eri näkökulmat.

Keskiviikko
Olen saanut tuotenäytteitä tehtaaltamme uudesta, kehitysvaiheessa olevasta suklaapatukasta ja maistelemme niitä suklaatiimin kanssa. Suklaankin maistelu voi olla välillä työlästä puuhaa… Iltapäivällä olen puhelinpalaverissa tehtaan tuotekehitystiimin kanssa, jossa käsittelemme juuri saamiamme tuotenäytteitä ja käymme läpi muitakin projekteja. Suklaatehtaamme sijaitsee Ruotsissa ja teemme jatkuvasti tiivistä yhteistyötä innovaatiotiimimme kanssa jotta saamme Suomen markkinoille suomalaiseen makuun sopivia laadukkaita tuotteita. Tänään olen varannut aikaa omien brändieni markkinointibudjettien estimointiin, mikä tehdään joka kuukausi. Selvitän mitä kustannuksia on vielä odotettavissa millekin kuukaudelle ja otan huomioon jos on tullut muutoksia suunnitelmiin ja vien ne järjestelmään.

Torstai
Saan mainostoimistoltamme leiskakuvat uusista Royalin kampanjapakkauksista, jotka ovat tällä kertaa mielestäni kunnossa. Yleensä designit vaativat muutamia korjauskierroksia jotta pääsemme oikeaan lopputulokseen. Seuraavaksi valmistelen esityksen sisäiseen palaveriin, jossa käymme läpi tuotevalikoiman kehittämiseen liittyviä asioita. Tätä varten olen pyytänyt taustatietoja Cloettan eri toiminnoilta kuten myynniltä ja markkinatutkimukselta ja sparraillut eri tahojen kanssa. Hoidan myös Tuplan some-kanavia ja käyn päivittäin tsekkaamassa Tuplan Instagramin ja Youtube-tilin, ja suunnitelman mukaisesti teen postaukset. Päivän päätteeksi vastaan vielä yhteydenottopyyntöön koskien urheilutapahtuman sponsorointia johon lupaudun lähtemään mukaan tuotesponsoroinnin muodossa.

Perjantai
Päivä alkaa suunnittelupalaverilla yhdessä Cloettan some-kanavista vastaavan Community Managerin kanssa. Suunnittelemme yhdessä Tupla-brändin sosiaalisen median kanavien tulevia sisältöjä ja käymme läpi viimeaikojen kehityksen. Seuraavaksi perehdyn tuoreeseen kuluttajatutkimuksen liittyen tuote-uutuuteen ja tutustun siihen ennen iltapäivän palaveria, jossa käydään tulokset läpi. Alan työstämään materiaalia ensi viikon palaveriin jossa esitellään myynnille seuraavan jakson lanseeraukset. Saan säännöllisesti raporttia makeismarkkinoiden kehityksestä ja kilpailutilanteesta ja käyn ne vielä läpi ennen kuin lähden viikonlopun viettoon!

Tässä työssä mikään päivä ei ole samanlainen: koskaan ei voi tietää mitä tuleman pitää ja jokaiseen päivään kuuluu paljon ennakoimattomia tehtäviä ja juoksevia asioita, joita hoidetaan päivän aikana. Dynaaminen työympäristö tekeekin tästä työstä mielenkiintoisen ja tarpeeksi haastavan!

22.04.2015

Kommentit

Jaa

Lue myös nämä blogit

Tupla tukemassa salibandyn kasvua jo yli 10 vuoden ajan

16.02.2018

Tuplan ja salibandyn yhteinen taival on kestänyt jo yli 10 vuotta. Salibandy-yhteisölle Tupla näkyy ennen kaikkea jokaisen liigajoukkueen parhaan pist...

Lue lisää

Cloetta luopuu palmuöljystä monissa tuotteissaan

29.01.2018

Yksi Cloettan kestävän kehityksen kulmakivistä on vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden hankinta. Ostamalla vastuullisesti tuotettuja raaka-aineit...

Lue lisää

Tupla Maxi ja muut Cloettan gluteenittomat herkut

19.05.2017

Gluteenitonta ruokavaliota noudattaa yhä useampi suomalainen. Moni siirtyy gluteenittomaan ruokavalioon helpottaakseen erilaisia vatsavaivoja ja voida...

Lue lisää

Kestävästi tuotettu suklaa - vastuullinen valinta

04.10.2016

Yksi Cloettan kestävän kehityksen kulmakivistä on vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden ostaminen. Kaikissa Cloettan suklaatuotteissa, Tupla-patuk...

Lue lisää