Suomalaiset herkuttelijat hakevat herkkuhetkiin entistä enemmän luonnollisia vaihtoehtoja. Cloettan teettämän tutkimuksen* mukaan irtosnacksit koetaan terveellisempänä vaihtoehtona makeisille ja muille snackseille. Vastauksena muuttuneeseen herkuttelutrendiin Cloetta tuo markkinoille uusia Parrots-irtosnacksmakuja, ja konsepti uudistuu kaupoissa kautta maan. Myös Parrotsin ilme on jatkossa uudenlainen.
Kuluttajien herkuttelukäyttäytymisen takana on useita eri tekijöitä, joista yksi on luonnollisempien herkkujen valitseminen. Parrots-irtosnacksvalikoima vastaa monenlaisiin herkuttelutarpeisiin. Valikoimasta löytyy yli 60 eri tuotetta niin makeita kuin suolaisiakin vaihtoehtoja.
– Suomen irtosnacks-markkina on vasta lapsenkengissä verrattuna esimerkiksi Ruotsiin, jossa irtosnackseja myydään moninkertaisesti enemmän. Ruotsalaisilla on kategorialle jopa oma vakiintunut nimensä, “naturgodis”. Suomessa markkina on vasta kehittymässä eikä meillä oikein edes tiedetä, millä nimellä näitä herkkuja kutsutaan. Jos joku keksii hyvän idean, niin meille saa kertoa, Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa vinkkaa.
Uutuudet kiinnostavat kuluttajia, ja niiden osuus irtosnacksien myynnistä onkin 10 prosenttia. Suurin kategoria irtosnackseissa ovat suklaapäällysteiset pähkinät ja lakritsit, joiden osuus valikoimasta on yli puolet. Parrotsilla kevään uutuuksista löytyy esimerkiksi poksahteleva suklaamaissi, maapähkinä-valkosuklaapala ja valkosuklaa-salmiakkilakritsi.
– Odotamme luonnollisempien herkkujen kategorian kasvavan, ja yhä useamman makeisten kuluttajan kokeilevan irtosnackseja. Suklaapäällysteisiä tuotteita halutaan herkkuhetkiin yleisesti yhä enemmän, Levonmaa sanoo.
Ruotsissa irtosnackseilla herkutellaan, Suomessa kiinnostaa maustamattomuus
– Ruotsin ostodatan perusteella voidaan sanoa, että ruotsalaiset ovat selvästi herkuttelijoita myös irtosnacks-hyllyllä. Ruotsissa korostuvat beer-snacking-tuotteet eli suolatut pähkinät, mutta myös herkulliset suklaakuorrutetut pähkinät. Tällä hetkellä suomalaiset taas ostavat eniten maustamattomia pähkinöitä eli kulutuskäyttäytyminen on vielä aivan päinvastaista, Levonmaa toteaa.
Irtosnacksien korvatessa entistä useammin irtomakeiset, haetaan uudistuneeseen konseptiin oppeja karkkihyllyltä. Uudistuneesta Parrots-konseptista löytyy jokaisen käyttökerran jälkeen pestävät kauhat sekä kartonkinen kuppi uutena pakkausvaihtoehtona. Näin kuluttajat pystyvät paremmin myös arvioimaan ostoksen hinnan.
Parrots-tuotteita saa ainoastaan päivittäistavarakauppojen irtomyynnistä eikä niitä ole tarjolla pakattuina. Lista tuotteita myyvistä kaupoista löytyy osoitteesta: www.parrots.fi.