Makeismaailman muotiviikot

Kaisa Kivioja, tuoteryhmäpäällikkö

Miltä näyttävät suklaasta tehty mekko ja tulevaisuuden herkut? Karkkimaailman kuumimmat trendit olivat esillä Kölnin makeismessuilla.

Naistenlehdistä saa usein lukea, miten intohimoisesti työhönsä suhtautuvat muodin asiantuntijat kiertävät vaatealan tapahtumia. On New Yorkin muotiviikkoa, kevätmalliston esittelyä Pariisissa ja Düsseldorfin vuosittaista messua. Tällaiset tapahtumat ovat olennainen osa heidän työtään.

Oma intohimoni on makeisten maailma. Harva tietää, että myös elintarvikealalla me työmme rakastajat haemme inspiraatiota alan messuilta. Mitä, onko suklaillekin omat messunsa? Kyllä on! Ja koska tämän vuoden konvehtitrendeistä ei voi lukea naistenlehtien palstoilta, ajattelin jakaa omia kokemuksiani.

Euroopan suurin makeisalan tapahtuma, ISM-messut, järjestetään vuosittain Kölnissä. Tämä kirjaimellisesti maailman makein tapahtuma keräsi tänä vuonna yli (n+1) vierailijaa. Toisin kuin New Yorkin muotiviikoilla, ISM-messuilla jokainen näytteilleasettaja hallitsee omaa herkullista catwalkiaan, ja vierailija voi itse päättää, minkä ”muotitalon” luomuksista on kiinnostunut. Valintaa helpottavat messujen teemat: yhdestä hallista löytyvät Belgian herkut, kun taas toinen halli esittelee Lähi-idän hurmaavia makuja. Painopiste messuilla on suklaassa, mutta myös sokerimakeiset, purukumit, pastillit ja suolaiset herkut olivat hyvin edustettuina.

Mitä messuilta sitten saa irti, sokerihumalan lisäksi? Aivan kuten muillakin aloilla, myös makeismaailmassa perinteiset messut ovat tärkeä kontaktifoorumi. Messut saattavat yhteen myyjän ja ostajan, tukkurin ja vähittäismyyjän. Fyysiselle läsnäololle on erityinen tarve, kun on kyse syötävistä tuotteista. Veikkaan, ettei ansioituneinkaan kielitaituri osaisi kuvailla tuotteiden makuvivahteita ja rakenteita niin hyvin, että pelkkä sähköposti riittäisi myyntipuheeksi.

Kontaktien lisäksi messut ovat loistava inspiraation lähde. Tekee erittäin hyvää katsoa karkkien maailmaa muusta kuin oman maan näkövinkkelistä. Toinen toistaan houkuttelevammat esillepanot saavat mielikuvituksen laukkaamaan. Alla olevissa kuvissa esimerkkiä näyttää suklaasta tehty mekko sekä metallinhohtoisten karkkien armada.

   

 

 

Meillä Cloettalla oli myös oma kansainvälinen ständimme. Vierailijat pääsivät herkuttelemaan mm. italialaisilla ja hollantilaisilla luomuksillamme. Kansainvälisen portfoliomme uusin tulokas, Goody Good Stuff, keräsi paljon kiinnostusta.

Kokonaisuudessaan messut ovat rankka mutta ihana kokemus. Muotimaailman ammattilaisilla rasittuvat varmasti korkokenkäpohkeet; itselläni messuviikon päätteeksi oli maistelusta ähkyyntynyt messumaha. Mitäpä sitä ei intohimonsa vuoksi tekisi! ;)

P.S. Tiesithän, että Goody Good Stuff -tuotteet löytyvät myös täältä Suomen markkinoilta?

Lue lisää Goody Good Stuffin nettisivuilta!

04.03.2015

Kommentit

Jaa

Lue myös nämä blogit

Tupla tukemassa salibandyn kasvua jo yli 10 vuoden ajan

16.02.2018

Tuplan ja salibandyn yhteinen taival on kestänyt jo yli 10 vuotta. Salibandy-yhteisölle Tupla näkyy ennen kaikkea jokaisen liigajoukkueen parhaan pist...

Lue lisää

Cloetta luopuu palmuöljystä monissa tuotteissaan

29.01.2018

Yksi Cloettan kestävän kehityksen kulmakivistä on vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden hankinta. Ostamalla vastuullisesti tuotettuja raaka-aineit...

Lue lisää

Kestävästi tuotettu suklaa - vastuullinen valinta

04.10.2016

Yksi Cloettan kestävän kehityksen kulmakivistä on vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden ostaminen. Kaikissa Cloettan suklaatuotteissa, Tupla-patuk...

Lue lisää

Karkkihylly 2.0

16.06.2016

"Kaikkea kaksi” sanoi makeisten ystävä karkkihyllyn edessä. Eikä minkä tahansa karkkihyllyn, vaan Karkkihylly 2.0:n, joka on toiselta nimeltään makeis...

Lue lisää