Tutkimus: Suomalaisten irtokarkkitottumukset ovat muuttuneet entistä valikoivampaan suuntaan

Tutkimus: Suomalaisten irtokarkkitottumukset ovat muuttuneet entistä valikoivampaan suuntaan

Cloettan toteuttama tutkimus kertoo, että kaupan irtokarkkihyllyllä korostuvat turvalliset valinnat. Puolet tutkimuksen vastaajista ajattelee brändimakeisten kertovan irtokarkkivalikoiman laadusta ja pussiin sujahtaakin entistä enemmän tuttuja ja laadukkaita makeisia. Laadusta ollaan myös valmiita maksamaan .

– Irtokarkeissa on kuluttajakäyttäytymisen osalta tapahtumassa jotain kiinnostavaa. Viime kesä oli aikaisemmista vuosista poikkeava sen osalta, ettei tavanomaisia alennuskampanjoita ollut yhtä paljon käynnissä. Siitä huolimatta myimme irtomakeisia reilusti normaalia enemmän, vaikka tavallisesti suomalaisen herkkukulutus on siirtynyt muihin tuoteryhmiin ja vähentänyt irtomakeisten kulutusta kesäaikaan, Cloettan ​​tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa sanoo.

Mistä kulutuskäyttäytymisen muutos sitten johtuu? Levonmaa arvioi irtomakeisten lisääntyneen suosion taustalla olevan viime vuosina laajentunut ja parantunut valikoima ja markkinan palautuminen koronan jälkeen.

– Suomalaisten keskiostos irtokarkkihyllyllä on noin 3,5 euroa. Tarjoukset eivät enää vedä kuten ennen, vaan karkkeja ostetaan silloin kun itselle parhaiten sopii. Myös pienempi määrä makeisia riittää. Pussiin valitaan omia suosikkituotteita ja arvostetaan laadukasta valikoimaa. Ehkä hieman yllättäen uutuustuotteita kokeillaan mieluummin valmiiksi pakatuissa tuotteissa, Levonmaa toteaa.

Tutkimus kertoo, että 81 % kuluttajista valitsee karkkipussiinsa aina tuttuja suosikkimakeisia. Kokeilunhaluisia uutuustuotteiden testaajia vastaajista oli 14 %. Tutkimus tuo myös esiin, että laadukas valikoima ohjaa ostokäyttäytymistä: kaikista vastaajista yli puolet (54 %) kertoo valitsevansa ostopaikan sen mukaan, missä on paras irtomakeisvalikoima.

– Rakensimme uudentyyppisen irtokarkkihyllyn viimeaikaiset kuluttajakäyttäytymisen muutokset silmällä pitäen ja pilotoimme myymälää kymmenessä kohteessa. Nyt olemme tuoneet Candyking Premium Mix -valikoiman jo yli sataan kauppaan. Laadukkuus tarkoittaa, että valikoimasta löytyy paljon erilaisia suklaita, tunnettuja brändejä ja ikonisia irtokarkkeja kuluttajien toiveiden mukaisesti. Candyking Premium Mix -valikoima on piristänyt poikkeuksetta myyntiä, Levonmaa kertoo.

Miltä näyttää suomalaisten keskivertokarkkipussi?

Irtokarkkihyllyllä suomalaiset ovat harvinaisen yksimielisiä. Suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan hedelmämakeisten ystäviä ja lähes jokaisesta pussista löytyy kyseisiä karkkeja. Myös salmiakkia pussiinsa valitsee 67 % vastaajista. Tämä yllättää ammattilaisenkin:

– Volyymimääräisesti salmiakkia myydään vain 9 % irtomakeisten kokonaismyynnistä. Vaikuttaakin siltä, että suomalaiset todella rakastavat salmiakkia ja ostavat sitä usein, mutta kerralla pussiin valikoidaan vain muutama laadukas makeinen, Levonmaa kertoo.

Suomalaisten keskivertokarkkipussista löytyy myös lähes aina suklaata (61 %). Nuoret valitsevat pussiinsa mielellään kirpeitä karkkeja (65 %), kun taas iäkkäämmät korvaavat ne lakritsilla. Epätodennäköisin valinta karkkipussiin on vaahtokarkki, joka löytää tiensä ainoastaan 25 % valikoimaan.

Edellisissä tutkimuksissa irtokarkkien hygieenisyys on näkynyt ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä, mutta parantuneen hygienian ja jokaisen käytön jälkeen pestävien kauhojen myötä enää 7 % vastaajista ilmoittaa vähentäneensä irtomakeisten ostoa hygieniasyistä.

Mitä suomalaiset valitsevat mieluiten karkkipussiinsa:

Hedelmä- tai marjamakeinen (78 %)
Salmiakki (65 %)
Suklaa (61 %)
Kirpeä karkki (56 %)
Lakritsi (53 %)
Toffee (43 %)
Vaahtokarkki (25 %)

* Tutkimus toteutettiin online-kyselynä ja siihen vastasi 500 15-54-vuotiasta suomalaista (Cambri Pick & Mix usage study, syyskuu 2022, N=500).

Kyselytutkimus: Budapest-konvehdit kuuluvat suomalaisten jouluun – yli puolet nauttii niitä joulun aikaan

Suomalaisten joulussa korostuvat perinteet ja makumuistot. Tuoreen Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan Budapest-konvehdit ovat monelle suomalaiselle tärkeä osa joulunviettoa. Iro Researchin Cloettan toimeksiannosta toteuttamassa tutkimuksessa selvisi, että 53 % suomalaisista kertoo Budapest-konvehtien kuuluvan joulupöytäänsä joko usein tai satunnaisesti.
Lehdistötiedotteet

Cloettan joulu 2025 tarjoaa kaksi uutuutta: CandyKingin suursuosion saavuttaneen irtokarkkijoulukalenterin ja ruotsalaiset Juleskum-vaahtokarkkitontut

Cloetta tuo joulun 2025 odotukseen kaksi herkullista uutuustuotetta, jotka ilahduttavat koko perhettä. CandyKingin irtokarkkijoulukalenteri on uudistunut entistä monipuolisemmaksi, mukana myös brändisuosikkeja kuten Tupla ja Sisu. Lisäksi ruotsalainen jouluklassikko Juleskum lanseerataan virallisesti Suomessa: mansikanmakuiset vaahtokarkkitontut tuovat mukanaan ripauksen perinteistä ruotsalaisen joulun tunnelmaa. Molemmat uutuudet ovat saatavilla Keskon ja S-ryhmän ruokakaupoista ja verkkokaupoista kautta maan lokakuusta alkaen.
Lehdistötiedotteet

Cloettan syksyn uutuusmakeiset tarjoilevat raikkautta, kirpeyttä ja salmiakkisia makuja

Cloetta tuo syksyyn herkullisen kattauksen uutuusmakeisia, jotka tarjoavat raikkautta, kirpeyttä ja salmiakin särmää. Jenkki-purukumit, Sisu-salmiakit, vegaaniset Aakkoset, raikastavat Mynthon-pastillit ja uudenlainen TV Mix -karkkipussi ilahduttavat monipuolisilla makuyhdistelmillä ja vastuullisilla pakkauksilla – mukana on niin mehukasta appelsiinia, kirpeää omenaa kuin intensiivistä menthol-salmiakkia.
Lehdistötiedotteet