Cloetta käyttää vastuullisesti tuotettua palmuöljyä

Cloetta käyttää vastuullisesti tuotettua palmuöljyä

Vastuu ympäristöstä on yksi Cloettan kolmesta vastuullisuuden kulmakivestä. Ympäristövastuun ytimeen kuuluu vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden hankinta. Ostamalla vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita varmistamme laadukkaat raaka-aineet tuotteisiimme, kun samalla lisäämme viljelijöiden mahdollisuuksia pitää huolta ympäristöstään ja saada riittävä toimeentulo.

Vuodesta 2019 lähtien suurin osa Cloettan tuotteista on valmistettu ilman palmuöljyä. Makeisten kiillotusaineissa käytetty palmuöljy on vaihdettu kookosöljyyn. Suklaa- ja toffeetuotteissa sekä muutamissa ksylitolipastilleissa, joissa palmuöljyn korvaaminen on erityisen haastavaa, olemme siirtyneet käyttämään vastuullisesti tuotettua, segregoitua RSPO-sertifioitua palmuöljyä.

Cloettan laatupäällikkö Mari Toivonen vastasi meille paljon puhuttaneeseen palmuöljyyn liittyviin kysymyksiin.

Mari Toivonen, miksi palmuöljyä ylipäätään käytetään makeisissa?

Palmuöljyn maku on neutraali ja sen avulla saadaan erityisesti täytteellisiin suklaatuotteisiin miellyttävä rakenne. Palmuöljy sopii hyvin erilaisiin elintarvikeprosesseihin, kuten makeisten valmistukseen sekä pitkän säilyvyysajan vaativiin tuotteisiin. Öljypalmu on kaikkein runsassatoisin öljykasvi, jota on viljelty tuhansien vuosien ajan. Yli 80 % maailman palmuöljystä käytetäänkin elintarvikkeisiin.

Jos palmuöljy sopii makeisiin, niin miksi Cloetta pääosin luopuu palmuöljyn käytöstä?

Öljypalmun viljely pitää sisällään monia ympäristöön liittyviä epäkohtia. Öljypalmuviljelmien alta kaadetaan jatkuvasti laajoja sademetsäalueita, mikä lisää ilmastonmuutosta. Metsien tuhoutumisen myötä useat uhanalaiset eläinlajit ovat vaarassa kuolla sukupuuttoon. Lisäksi metsien raivaaminen polttamalla aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä ja savusumuja. Koska Cloetta haluaa olla alallaan vastuullinen toimija ja osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun, pyrimme jatkuvasti etsimään yhä parempia raaka-aineita tuotteisiimme.

Voiko palmuöljy olla kuitenkin joissain tapauksissa vaihtoehtoisia öljyjä vastuullisempi?

Asiantuntijat ovat siirtämässä huomiotaan vastuullisempiin palmuöljyn viljely- ja tuotantomenetelmiin palmuöljyn totaalisen poistamisen sijaan. Lukuisten palmuöljystä saatavien hyötyjen sekä sen hyvän tuottavuuden ansiosta palmuöljyn korvaamista muilla kasviöljyillä ei nähdä ainoana vaihtoehtona vastuullisuuskysymysten ratkaisemiseksi. Cloetta käyttääkin sertifioitua palmuöljyä niissä tuotteissaan, joissa palmuöljyä on erityisen haastavaa korvata. Esimerkiksi täytteellisissä suklaatuotteissa ja toffeissa palmuöljyä käytetään toivotun rakenteen aikaansaamiseksi.

Mitä tarkoittaa RSPO-sertifioitu ja segregoitu palmuöljy?

Cloetta käyttää RSPO-sertifioitua, segregoitua palmuöljyä, joka pystytään jäljittämään aina myllyyn ja tuotantotiloille asti. Segregoitu palmuöljy pidetään erillään muusta palmuöljystä koko toimitusketjun ajan.

Cloetta maksaa jokaisesta käyttämästään palmuöljytonnista preemion viljelijöille, joka toimivat RSPO standardien mukaisesti. Koko tuotantoketjun toimintaa vaatimusten mukaisesti valvovat kolmannen osapuolen riippumattomat tarkastajat.

Mikä on RSPO?

Roundtable on Sustainable Palm Oil eli RSPO on vuonna 2004 perustettu kansainvälinen kestävän palmuöljyn yhdistys. RSPO:n jäsenistö koostuu öljypalmun kasvattajista, palmuöljyn jalostajista, välittäjistä, lopputuotteiden valmistajista, myyjistä, rahoittajista sekä ympäristö- ja kansalaisjärjestöistä. RSPO-sertifikaatin tarkoituksena on varmistaa, että myyntiin tuleva palmuöljy on tuotettu vastuullisesti työntekijöitä ja luontoa kunnioittaen sovittujen sääntöjen ja standardien mukaisesti.

Read more https://rspo.org/

Missä Cloettan tuotteissa palmuöljystä on jo luovuttu?

Lähes kaikissa! Makeisten kiillotusaineissa käytetty palmuöljy on vaihdettu kookosöljyyn. Ainoastaan muutamissa suklaa- ja toffeetuotteissa sekä Läkerol Dents ja Jenkki-ksylitolipastilleissa käytetään palmuöljyä. Royal-suklaatuotteet eivät kuitenkaan sisällä palmu- tai kookosöljyä.

Miksi Läkerol Dents -pastilleissa ja Jenkki-ksylitolipastilleissa käytetään palmuöljyä?

Läkerol Dents -pastilleissa ja Jenkki-ksylitolipastilleissa on ainutlaatuinen, pureskeltavan pehmeä rakenne, joka pidentää ksylitolin vaikutusaikaa suussa. Halutun rakenteen saavuttamiseksi pastillimassa vaatii pienen määrän palmuöljyä.

Vaikuttaako palmuöljyn korvaaminen kuluttajan herkkuhetkiin?

Olemme testanneet tuotteet, eikä sillä ole vaikutusta makuun. Vaikutus tuotteiden hintaan on myös hyvin vähäinen.

Mitkä ovat seuraavat askeleet, jotka Cloetta aikoo ottaa liittyen palmuöljyyn?

Olemme ostaneet RSPO-sertifioitua palmuöljyä vuodesta 2014 asti. Seuraavaksi arvoimme sitä, siirrymmekö käyttämään RSPO:n IP-sertifioitua (Identity Preserved) palmuöljyä, jolloin koko tuotantoketjun läpinäkyvyys paranee entisestään ja käyttämämme palmuöljy voidaan jäljittää yksittäiselle tilalle tai viljelmälle asti.

Cloettan alkuvuoden uutuudet: Leivonnaisinspiraatiota, marjaisia makuja ja ruotsalaisia klassikoita

Kevään uutuudet tarjoavat herkkuhetkiä moneen makuun. Ksylitolituotteissa raikas Jenkki Fresh -tuoteperhe kasvaa omenan ja vadelma-mansikan makuisilla purukumeilla, Läkerol Dents tuo pastilliin lempeän mustikan maun minttuisella twistillä.  Royal Kauramuru ja Aakkoset Herkkuhetki ammentavat makumaailmansa tutuista leivonnaisista. Uutuuskavalkadia täydentävät lakritsimaku Tupla Crispy Puffs-perheeseen, Leijona Pirteä Hedelmä -karkkipastillit, Ruotsista tutut Kexchoklad ja Malaco-karkkiremmit sekä CandyKing irtokarkkisekoitus, josta riittää jaettavaksi.
Lehdistötiedotteet

Cloetta avaa CandyKing-myymälän New Yorkiin: tarjolla Tuplaa ja Suomen suosituimpia irtokarkkeja

Lehdistötiedotteet

Kyselytutkimus: Budapest-konvehdit kuuluvat suomalaisten jouluun – yli puolet nauttii niitä joulun aikaan

Suomalaisten joulussa korostuvat perinteet ja makumuistot. Tuoreen Tuhat suomalaista -tutkimuksen mukaan Budapest-konvehdit ovat monelle suomalaiselle tärkeä osa joulunviettoa. Iro Researchin Cloettan toimeksiannosta toteuttamassa tutkimuksessa selvisi, että 53 % suomalaisista kertoo Budapest-konvehtien kuuluvan joulupöytäänsä joko usein tai satunnaisesti.
Lehdistötiedotteet