Skip To Content
FI

Historia

Uudenlainen kaakaonougatpatukka ilmestyi kauppoihin syksyllä 1960. Siinä oli mullistavasti kaksi patukkaa, joten se sai nimekseen Tupla. Suomalaisia säväyttäneen maun takaa löytyy Hellaksen laboratoriopäällikkö, diplomi-insinööri Anja Jäkälä. Uutta patukkaa ryhdyttiin markkinoimaan lupauksella ”Tuplasta hyvää kahdelle”.

1960
1960 Hyvaa_kahdelle_2

Alkuvuodet Tupla keskittyi korostamaan rooliaan kahden palan patukkana, mutta pian suomalaisten makeannälkä kasvoi ja 1972 peruspatukan rinnalle saatiin isompi Maxi-Tupla, jonka mainonnassa kaksostytöt osuvasti toteavat: ”Siinä on kaksi suklaapalaa ja ihan samannäköisiä.” Ensimmäisen kerran Tuplan seikkailullinen luonne tuli esiin 70-luvun tv-mainonnan Villi Länsi -teemassa. Aidossa western-kylässä kuvattujen Tupla Sheriffi –mainosten ideana oli laittaa lännenroistoja järjestykseen aina kaksin kappalein. Sheriffinä toimi Tampereen Työväen teatterin näyttelijä Antti Seppä. Sarjan ensimmäinen mainos voitti aikoinaan vuoden hauskimman mainoksen tittelin. Lisää seikkailuja oli luvassa.

1970

1980-luvun puolivälissä alkoi Indiana Jones -henkisen Tupla Miehen tarina. Aihe oli hyvin valittu, ilmestyiväthän alkuperäiset Indiana Jones -elokuvat vuosien 1981-1989 välissä. Vauhdikasta teemaa jatkettiin useiden vuosien ajan kaikkiaan kuuden seikkailun voimin, maineikkaimpana ehkä Junamainos, jonka slogan ”Taitaa tyttö tietää, että olis seinän takana patukkaa tarjolla” on jäänyt elämään mainonnan historiaan.

1980

Tupla on tarjonnut seikkailuja myös kuluttajille erilaisten kilpailujen avulla. 1985 palkintona oli auto, eikä vain yhtä vaan yksi Suzuki-auto joka kuukausi kolmen kuukauden ajan. Seuraavaksi toteutettiin Bond-henkisiä seikkailuja Tuplan ja Peugeotin kanssa yhteistyössä, joista mainittakoon tarina, jossa mies pakenee autoineen lentokoneesta laskuvarjon avulla, ajo jatkuu jäätiköllä kauniin naisen luo, jossa todetaan: ”Poikettiin poikien kanssa vähän patukalle.” 80-luvulla Tupla vei kilpailuvoittajia mm. Jambo Toursille Afrikkaan sekä kesähiihtämään Zell am Seehen.

1985

1990-luku alkoi suureellisesti uuden vieläkin muhkeamman Tupla Kingsizen lanseerauksella. Metsien kuningas olikin sopivasti sankarina seuraavassa seikkailussa ”Karhu”, joka kuvattiin Oregonin erämaassa vuonna 1993. Taas tarvittiin sankaria ja kaksi palaa Tuplaa, toinen sankarille ja toinen karhulle. Näihin aikoihin markkinoille saatiin Tuplaa myös pienemmässä muodossa Mini-Tuplan ja Snack Size -patukkapussina. Kuluttajilla oli mahdollisuuksia voittaa matkoja mm. elokuvan Jurassic Park kuvauspaikalle Hawajille sekä seikkailusafarille Murmanskiin.

1990

2000-luvulla seikkailu jäi hetkeksi taka-alalle, kun Tupla puhutteli nykynuorisoa astetta arkisemmalla tyylillä. Samalla lanseerattiin myös paljon uutuuksia, joista muistetuin on Tupla Boost energiapatukka, jonka paljon keskustelua herättäneessä mainonnassa jaettiin huijausvinkkejä nuorille. Näihin aikoihin Tuplaa sai myös karkkikipossa, Tupla Shot -pusseissa, kuitupitoisina Sport-patukoina sekä luonnollisesti lukuisina Tuplan maku-uutuuksina. Tällä vuosikymmenellä Tupla vei kilpailuvoittajia Suomen lappiin, Tahitille melomaan sekä kohtaamaan valkohaita Afrikkaan.

2000

Vuonna 2010 Tuplan mainonta vastasi jälleen seikkailun kutsuun. Klassiset sankaritarinat kuitenkin uudistettiin nykypäivään, josta esimerkkinä Eddspeaks-kanavan kanssa tehty Eeppisin vblogi ikinä -yhteistyö sekä 2015 Tupla Energy Company, joiden tavoitteena oli saada uuden sukupolven seikkailijoita brändin pariin. Toiminnallisuutta tältä ajalta edustaa myös yhteistyö Suomen Salibandyliiton kanssa. Huikea Hungry for Adventures vei kuluttajia Tuplan ja Prinssi Jusufin johdolla vaeltamaan Islantiin, driftaamaan Tokioon sekä tutustumaan paikalliseen cowboy-elämään Meksikossa.

2010

Tupla on vakiinnuttanut asemansa myös urheilevan kansan tuotteena funktionaalisilla Tupla+ Protein- ja Energypatukoilla sekä myöhemmin myös Tupla+ proteiinivanukkailla. Uusi makeampi Tupla Double Layer tuotiin markkinoille seikkailullisella mainonnalla vuonna 2017. Seikkailijalle oli luontevaa, että koitti myös aika valloittaa se viimeinen erämaa. Vuonna 2018 syntyi Tuplan oma tv-sarja Avaruusseikkailu, jossa Tupla-patukka lähetettiin kauemmaksi kuin koskaan mikään patukka Suomessa – avaruuden tutkimattomille korpimaille, Stratosfääriin.

2015

Tuplan loputon seikkailunnälkä on jatkunut myös 2020-luvulla. Markkinoille on lanseerattu useita huikeita uutuuksia kuten Tupla Double Layer White Nougat, Tupla Winter kausipatukoita ja Tupla Crispy Puff suklaamakeispussi. Tupla+ proteiinituotteissa uusi aluevaltaus ovat proteiinipirtelöt. Mainonnassa nuori ystäväporukka on päätynyt erilaisiin seikkailuihin Suomen Lapissa, välillä tarkoituksella, mutta useimmiten vahingossa. Kaiken ytimessä on ystävyys, uteliaisuus ja seikkailun nälkä. Tupla on ensimmäistä kertaa ottanut haltuun myös radioaallot ja tätä varten Tupla on lanseerannut oman Seikkailupuhelimen. Tuplan seikkailut jatkuvat edelleen sillä elämä on tehty kokemuksia varten!

2020