Karkkihylly 2.0

Saana Rantala, Social Media Trainee

"Kaikkea kaksi” sanoi makeisten ystävä karkkihyllyn edessä. Eikä minkä tahansa karkkihyllyn, vaan Karkkihylly 2.0:n, joka on toiselta nimeltään makeisten unelmahylly. Hyllykokonaisuus on nimittäin rakennettu täysin kuluttajan tarpeita ajatellen.

Karkkihylly 2.0 on pitkän prosessin lopputulos. Kuluttaja- ja markkinointitutkimukset muutaman vuoden ajalta antoivat selkeän suunnan projektille. Kun Ison Omenan K-citymarket halusi uudistaa makeishyllynsä, oli homma selvä. Sinne pystytettäisiin tämä täysin uudenaikainen makeishylly.

Projektista vastasivat Cloettan Category Manager Elina Östring ja Shopper Insight Manager Heta Pasi. Heillä oli apunaan laaja työryhmä, joka koostui Cloettan myynnin ja myymälämarkkinoinnin ammattilaisista. Suurena apuna toimi myös Business Development Manager Minna-Mari Kauppi-Talo.


Projektin päätavoite oli päivittää makeishylly nykypäivään. Kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet, ihmiset ovat kiireisempiä ja kauppojen valikoimat ovat kasvaneet, mutta makeishyllyt ovat pysyneet pitkälti entisellään. Päämääränä oli saada aikaan kuluttajalähtöinen hylly, josta on helppo löytää, ottaa ja ostaa. Yhtenä avainsanana projektissa toimi tarvelähtöisyys; samaan tarpeeseen vastaavat tuotteet ovat hyllyssä lähekkäin toisiaan. Apuna tarvelähtöisen hyllyn toteuttamisessa käytettiin asettelua, jossa makeispusseja on sijoitettu hyllyn yläreunasta aina alas asti.

Makeishylly on siis ajan hermolla oleva purkan, pastillien, suklaan ja karkkien ystävien toteen käynyt unelma. Karkkihylly 2.0 on rakennettu viimeisimpien tutkimusten ja trendien mukaan. Sen kaikki ratkaisut pohjautuvat kuluttajatutkimuksiin. Suuret, selkeät opasteet osoittavat kuluttajalle tuotteiden paikat jo nopealla vilkaisulla. Makeishyllystä löytyy runsas valikoima, mutta tuotteiden jaottelun ja opasteiden ansiosta tietyn tuotteen löytäminen ei vie liikaa aikaa tai energiaa. Lisäksi hyllyyn upotettu valaistus luo sekä tunnelmaa että lisää selkeyttä entisestään.


Projektista tullut palaute on ollut hyvin positiivista ja kiitosta on tullut niin kuluttajilta kuin kauppiaaltakin. Myös projektin vetäjät kokevat onnistuneensa reilun ja hyvän ratkaisun toteuttamisessa. Myymälässä tehdyt haastattelut vain kasvattivat onnistumisen tunnetta, sillä 90% vastaajista piti uudistettua osastoa parempana. Suurin osa koki valikoiman olevan laajempi sekä opasteiden olevan selkeämpiä. 94% vastaajista sanoi halutun tuotteen löytyneen helposti, joten kaiken kaikkiaan projektin lopputulokseen voidaan olla erittäin tyytyväisiä.

16.06.2016

Kommentit

Jaa

Lue myös nämä blogit

Tupla Maxi ja muut Cloettan gluteenittomat herkut

19.05.2017

Gluteenitonta ruokavaliota noudattaa yhä useampi suomalainen. Moni siirtyy gluteenittomaan ruokavalioon helpottaakseen erilaisia vatsavaivoja ja voida...

Lue lisää

Kestävästi tuotettu suklaa - vastuullinen valinta

04.10.2016

Yksi Cloettan kestävän kehityksen kulmakivistä on vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden ostaminen. Kaikissa Cloettan suklaatuotteissa, Tupla-patuk...

Lue lisää

Kevyemmin kohti kevättä

25.01.2016

Uusi vuosi ja uudet lupaukset: tipaton tammikuu, kiloja pois vyötäröltä, enemmän liikuntaa, karkkilakko. Kun makeanhimo iskee kuitenkin väistämättä, C...

Lue lisää

Pähkinää purtavaksi

10.09.2015

Tiesitkö, että monilla pähkinöillä on terveysvaikutuksia, mutta osa pähkinöiksi kutustuista kasveista ei itse asiassa ole pähkinöitä lainkaan?  Virall...

Lue lisää