Ksylitoliviikko 20 vuotta – päiväkoti tärkeässä roolissa fiksun tavan juurruttajana

Ksylitoliviikko 2023
31.1.2023

Ksylitoliviikkoa vietetään helmikuussa viikolla 6 eli 6.-12.2.2023. Teemaviikon tavoitteena on kertoa suun itsehoidon tärkeydestä ja muistuttaa ksylitolituotteiden eduista päivittäisessä hampaiden hoidossa. Ksylitoliviikkoa on vietetty jo vuodesta 2003. Pieneen purkkapalaan tiivistyy vuosikymmenien tutkimus ja tuotekehitys, josta jokainen suomalainen voi olla ylpeä.

Suomalaisille rakas hampaidenhoitotapa

Suomalaisille ksylitolipastillien terveyshyödyt tulevat tutuksi jo lapsena. Cloetta Suomi Oy:n tekemän uuden kyselytutkimuksen (* mukaan 94% päiväkodeista käyttää pastilleja päivittäin (vuonna 2009, 73%) Suuri osa päiväkodeista tarjoaa pastilleja nykyään kolme kertaa päivässä eli aamupalan, lounaan ja välipalan jälkeen ”pastillit käyvät tervehtimässä jokaista hammasta”.

Ksylitolipastilli on helppo tapa huolehtia hampaista

Päivähoidossa tutkimuksissa todistetut ksylitolin hammasystävälliset vaikutukset tulevat tasapuolisesti kaikkien lasten saataville, kun happohyökkäykset katkaistaan pastilleilla päivähoitopäivien aikana.

Tuen voimakkaasti ksylitolituotteiden käyttöä hammaskarieksen lisäehkäisyssä. Oikeanlainen ksylitolin käyttö tarkoittaa ksylitolituotteiden säännöllistä  käyttöä. Tavoitteena on mm. syljen erityksen lisääminen ja suun ksylitolipitoisuuden lisääminen. Vaikutusta tehostaa suussa pitkään viipyvien ksylitolituotteiden, kuten purkan ja pastilli käyttö. Lapsille pitää muistaa myös opettaa käytetyn purukumin oikea hävittämistapa”, sanoo prof. emer. Kauko K. Mäkinen, joka on tehnyt mittavan elämäntyön ksylitolitutkimuksen parissa.

Päiväkotivuoden pastillit 10 euroa lasta kohden

Tutkimusten mukaan 5 grammaa ksylitolia päivässä auttaa pitämään hampaat terveinä. Ksylitolisuositus on sisältynyt Käypä hoito –suositukseen ja ravitsemussuosituksiin jo vuosia. Kokonaisen päiväkotivuoden pastillit maksavat noin 10 euroa per lapsi.

Purkka pitää pintansa

Happohyökkäyksen torjuminen on ykkössyy laittaa purkka tai ksylitolipastilli suuhun, mutta myös maku on tärkeä ksylitolituotteen valintakriteeri. Päiväkodeissa pastillit ovat näppäriä ja aikuistenkin keskuudessa pastillien käyttö lisääntyy. Koko Suomen mittakaavassa purukumi on edelleen ksylitolin yleisin tapa katkaista happohyökkäys.

Xylitol vai ksylitoli?

Ksylitoliviikon kunniaksi vielä pieni oikeinkirjoitusknoppi. Suomenkielessä ksylitoli on vakiintunut kirjoitusasu. Suomenkielisessä tekstissä käytetään siis muotoa ksylitoli ja englanninkielisessä xylitol. Monissa tuotenimissä ksylitoli mainitaan osana nimeä, kuten esim. Xylitol-Jenkki, mutta yleisnimenä oikea kirjoitusasu on ksylitolipurukumi.

*) Lähde: Päiväkotikysely 2022, yhteistyössä Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry:n kanssa. N=252. Vastaajina päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvatuksen ammattilaiset.

Vertailulähde: Cloetta Suomi , Päiväkotikysely 2016, yhteistyössä Suomen lastentarhaopettajaliiton kanssa.  N=103, vastaajina lastentarhanopettajat.

Ksylitoli on mukana suosituksissa

Ksylitoliviikko 2023 info2